یکی از سوالاتی که کاربران همیشه دارن این هست که آیا میشود روغن تمام سنتزی (سنتتیک) در موتور برلیانس استفاده کرد یا نه ؟

1- نوع موتور

با توجه توصیه تولید کننده خودرو به آب بندی خودرو تا 1500 (طبق دفترچه راهنمای خودرو) ریختن روغن های تمام سنتزی به دلیل خورندگی بالا سبب از بین رفتن واشرهای موتور خواهد شد. موتورهایی که دارای اب بندی هستن یعنی باید روغن با ایجاد لجن روی لایه های واشر، از انها محافظت کند و این کار فقط توسط روغن های نیمه سنتزی قابل انجام هست (تا 1500 کیلومتر اول ). البته بعد از آن درصورتی که در تمامی دوره ها (سرویس های ادواری) از روغن های تمام سنتزی استفاده شود.

اما از انجایی که شرکت در سرویس های ادواری از روغن های الف استفاده میکند به نظر میاید که تا اتمام دوره گارانتی باید از ریختن این نوع روغن خود داری کرد.

2-توصیه دفترچه راهنما

در دفترچه راهنمای خودرو هیچ اشاره ای به استفاده از روغن تمام سنتزی نشده است. درصورتی که اگر موتور برای این نوع روغن طراحی شده بود حتما در آن ذکر میشد

روغن توصیه شده در دفترچه روغن های api SL هستند.

توصیه ما:

هیچ وقت خودرو خود را به شکل ماشین تست و آزمایش روغن نگاه نکنید و هر بار نوع مختلفی از روغن رو توش نریزید. با مشورت با دوستان خود بهترین روغن را انتخاب کنید و در چند دوره متوالی از ان روغن استفاده کنید.

روغن موتور ماده ای پیچیده ای و در اثر برخورد با روغن دیگر واکنش های مختلفی نشان میدهد.

#روغن موتور پیشنهادی
روغن مگناتک کاسترول 10W40
نیمه سنتتیک و سطح کیفی SM

روغن lubrifiant - 10W40

نیمه سنتتیک و سطح کیفی SM

 

روغن های پایه بالاتر اغلب فول سنتتیک هستن  روغن تست شده ی دیگری که در گروه بچه ها استفاده کردن و نیتجه خوبی داده: 

هیوندایی اکستیر بنزینی اولترا پروتکشن 5W-30

API SN  و فول سنتتیک

همچنین مدل 10W-40

سوال:  روغن ها معدنی و نیمه سنتزی دارای ته نشین یا لجن هستند پس چگونه از کیفیت کارکرد موتور مطمئن شویم؟ 

بهتر هست هر 40 یا 50 هزار تا اقدام به فلاش کردن روغن موتور طبق دستور کنید. برای این کار از روغن های فلاش موتور استفاده کنید.

طبقه بندی سطوح کیفی API روغن