گیربکس AMT

The AMT, also known as SAT (Semi-Automatic Transmission) 

CMT (Clutchless Manual Transmission)


در سال ۱۹۹۶ گیربکس AMT توسط خودروسازی نام آشنا به نام BMW و تحت عنوان تجاری SMG برای اولین بار روانه باز شد. AMT یا Automated Manual Transmission ک به معنی سیستم انتقال قدرت دستی اتوماتیک است. امروزه با نیاز به کاهش مصرف سوخت و درنتیجه کاهش آلاینده زیست‌محیطی و افزایش راندمان کاری، خیلی از خودروسازهای مطرح جهان از این سیستم بر روی خودروها بهره می‌گیرند، هرچند که نسبت به گیربکس CVT کمتر به‌کار برده می‌شود. در کنار اینها رانندگی و کلاچ‌گیری را پشت ترافیک طولانی‌مدت راحت‌تر کرده و قطعاً سلامت جسمانی ازجمله ستون فقرات و زانوها را بیشتر تضمین می‌کند.

همچنین این سیستم یک نوع بدون کلاچ نیست و فقط پدال کلاچ از داخل اتاق برداشته شده است. این سیستم چون پیچیدگی های جعبه دنده های خودکار را ندارد، تعمیر و نگهداری آسان تری خواهد داشت. AMT یک راه حل آسان برای رسیدن به جعبه دنده خودکار است. حتی فراری نیز از این سیستم استفاده کرده است.


در سیستم AMT واحد TCU که دنده را کنترل می‌کند و به‌طور کامل در اختیار دارد، یک خودرو با گیربکسی اتوماتیک در اختیار راننده می‌گذارد و راننده با گذاشتن دسته‌دنده به حالت D و فشردن پدال گاز می‌تواند حرکت خود را شروع کند. که در ادامه با توجه به میزان دور موتور خودرو به‌صورت اتوماتیک درزمانی مناسب برای تعویض دنده اقدام می‌کند.


واحد کنترل انتقال قدرت یا  TCU

سیستم باید بتواند در شرایط مختلف عمل نیم‌کلاچ را با توجه به دور موتور انجام داده و همچنین دنده‌ها را به‌صورت دستی تعویض کند که تمامی این کارها توسط همین بخش انجام می‌گیرد.


مزایای این گیربکس 

  1. پیچیدگی فنی پایین 
  2. هزینه تعمیرات به مراتب کمتر درمقایسه با گیربکس­های اتوماتیک معمولی 
  3. با توجه به این­که کلاچ توسط سیستم درزمان مناسبی رها و گرفته می­شود، طول عمر بیشتری نسبت به کلاچ در سیستم دستی دارد. 
تصاویر گیربوکس اتومات سری 200: کلیک کنید تا بزرگ شود