خیلی از کسانیکه که به ما میرسن این سوال رو میکنن: برلیانس سری 200 بخریم یا نخریم؟ 

در پاسخ به این سوال باید نگاهی به بازار خودروهای همرده داشته باشیم در ادامه مطلب این موضوع را بررسی میکنیم

اولین سوال این هست که مدل خودروی خود را انتخاب کنید دستی یا اتو؟  

بعد از مشخص کردن موضوع خرید خود آیا در مورد گیربوکس AMT اتومات اطلاعات کافی دارید؟ (خودروی اتومات دیگر تولید نمیشود )

  1. آیا گریبوکس برای موتور زیر 2000 جوابگو هست؟
  2. اصلا AMT چی هست؟
  3. تفاوت های آپشن ها  در دستی و اتومات 

دومین سوال هاش بک یا صندوق دار؟ خودرو 230 صندوق دار و 220 هاش بک است 

حتما کاتالوگ و اطلاعات فنی خودرو رو در بالا به دقت نگاه کنید . به شایعات و شنیده های دیگران کسانیکه خودرو رو ندارن اعتماد نکنید. موتور برلیانس ساخت کشور چین و خوده شرکت برلیانس موتور هست. البته شایعاتی به خاطر شکل موتوری خودرو هست که در طراحی آن از شرکت های ژاپنی مثل میتسوبیشی یا نیسان کمک گرفته شده به دلیل ساختار نداشتن تسمه تایم (زنجیر تایم که در نیسان ماکزیما هم هست) یا اینکه فیلتر روغن ماشین با فیلتر روغن نیسان ماکزیما مشابهت دارد. ولی سندیت برای این موضوع وجود ندارد. موتور رسمی توسط برلیانس موتور ثبت شده است.

موتور برلیانس دارای تسمه تایم نیست و دارای زنجیر تایم هست؛ همچنین این خودرو دارای دریچه گاز برقی (استپر موتور ندارد) همچنین پدال کلاچ در نسخه دستی دارای پمپ هست و سیسم کلاچی وجود ندارد. هم چنین سوپاپ ها توسط VVT کامپیوتری کنترل میشوند. 


شتاب خودرو چقدر هست؟ میگن خیلی ضعیفه؟ من شنیدم ! 

یکی از شایعات در مورد این خودرو هم همین هست شتاب خودرو در نسخه دستی 11 و در نسخه اتومات در حدود 12.5 هست. البته شتاب گیری با توجه به نو یا قدیمی بودن و نوع سوخت و شرایط و عوامل دیگری ممکن است متغیر باشد. ولی در گروه برلیانس با تست های مختلف به این شتاب در دورهای موتوری بالای 5 هزار رسیدیم.


در سربالایی خودرو قادر به رفتن هست؟ شنیدم اتومات نمیکشه سربالایی بره!

ابتدا بندانید که خودرو اتو و ساختار گیربوکس AMT رو به دقت خونده باشید. پس میدونید که AMT که شرکت BMW طراحی کرده چیز جالبی هست و ساختاری برابر با دستی دارد. پس عملکرد آن در شیب همانند دستی هست. خودرو دستی برای سطوح شیب دار باید در دور موتور بالا دنده ها تعویض شوند مشکلی نخواهد بود. 

برای مثال اگر شما در کفی در دور موتور 3 تا 3.5 دنده عوض می کنید در شیب باید دور موتور رو تا 4 بالا ببرید. توجه کنید به خاطر ساختار زنجیر تایم مشکلی در دور بالا نخواهید داشت. 

همچنین در اتو باید در حالت تیپ ترونیک برای شیب های زیاد استفاده کنید.


در مدل اتومات یا دستی روش حرکت و توقف در سربالایی چه جوری هست؟ سیستم کمک کننده ای دارد؟

خیر این خودرو در مدل اتومات هیچ سیستم کمک کننده ای برای سربالایی ندارد. روش حرکت در سربالایی در دفترچه راهنما توضیح داده شده به شکل زیر است:

حرکت در سربالایی با خودرو

روش حرکت به کمک ترمز دستی در اتومات و دستی یکسان هست


نظر سنجی های سیستم های دولتی چی میگن مردم از این خودرو راضین؟ 

طبق نظر سنجی ها و بررسی های انجام شده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در طی شش ماهه اول سال 1396 برلیانس سری 200 توانسته سه ستاره کیفی کسب کند. 

در زیر رتبه بندی را میتوانید مشاهده کنید: (نتایج رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول در دسته قیمتی ۵۰-۲۵ میلیون تومان در شش ماه اول سال 1396)

برای بزرگترن شدن عکس بر روی آن بزنید


آیا این خودرو بدون اشکال هست؟ یعنی هیچ عیبی و ایرادی ندارد؟ 

باید به این نکته دقت کنید که خودرو های رنج قیمتی همگی دارای اشکالاتی هستن. و بالاترین کیفیت مونتاژ به ال نود 

ولی این خودرو مشکلاتی فراوان در نسخه گیربوکس دستی دارد. شایع ترین آن کیفیت ضعف بلبرلینگ کلاچ در مدل دستی هست که بسیاری از کاربران با صدای جیرجیر یا سوت از زیر موتور میشوند.

مشکل دوم صدای کمک ها به دلیل عدم آچار کسی مناسب اکسل عقب و فاصله کم بین فنر لول و پایین خودرو هست که گاهی خریداران از این موضوع شاکی هستن.

مشکل سوم هم که برخی دیگر از آن شکایت داشته اند مشکلات ستون فرمان و فرمان برفی خودرو هست که باز به دلیل عدم آچارکشی مناسب میل فرمان خودرو بعد از مدتی دچار اشکال میشود. 

کیفیت پایین لنت های جلو فابریک و عدم اچار کی مناسب و برخی اشکالات مونتاژی در داشبورد خودرو نیز هم هست.

صدای موتور نیر به دلیل زنجیر تایم نسبتا بالاست و خر خر میکند.

در هر صورت تمامی این موارد توسط گارانتی شرکت پارس خودرو هست و باید خیلی صبور باشید گریه تا بتوانید اولا با انها کنار بیایید و بعد آنها در نمایندگی های سایپا رفع کنید


تامین قطعات یدکی این خودرو ساده است؟ هرچیش خراب بشه هست؟

بازار قطعات وارداتی شبیه هم هستن. قطعات چینی یا داخلی یا مشابه . در هرصورت در حال حاضر بعد از سه سال از تولید این خودرو بازار خوبی پیدا کرده و در تهران و سایر شهرهای بزرگ تامین قطعات بیشتر شده . البته منکر نبود برخی قطعات در نمایندگی ها نیستم 

ولی این موضوع به مرور کم کم رنگ تر خواهد شد. به این دلیل که قرار است این خودرو وارد چرخه تاکسی رانی خصوصی کشور شود. و یا تولید آن تامین قطعات نیز بیشتر خواهد شد.

البته تا امروز 24 مرداد ماه 1397 همچنان مشکل قطعه وجود دارد و قیمت قطعات سر به فلک کشیده است.


صدای داخل کابین چقدر است؟  

من صدای داخل کابین رو با دسیبل سنج اندازه گرفتم البته این تابع شرایط مثل دور موتور و ... هست. ولی صدای داخل از صدای داخل اتاق 206 بیشتر و تقریبا برابر با صدای اتاق ال نود هست. البته این مورد بیشتر به دلیل ساختار موتور خودرو هست که از زنجیر تایم استفاده شده موتورهای تسمه ای صدای کمتری دارند.


ایمین خودرو چقدر هست در تصادفات؟

شاسی این خودرو طراحی بسیار عالی دارد و در رنج خودش بالاترین کیفیت را دارد شاید بگید چگونه؟ این خودرو در خانواده برلیانس موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه چینی CNCAP شده است. البته تصادفات دو سال اخیر این خودرو هم این موضوع رو نشان میدهد. 

در زیر تصادف برلیانس اچ 230 که با پراید شاخ شاخ شده است را مشاهده کنید :

 

تست تصادف این خودرو در آپارات مشاهده کنید

حالا در مجموع که این اطلاعات را کسب کردین با خودروهای دیگر مقایسه کنید؟